Jazda po alkoholu – nadchodzą nowe limity spożycia dla kierowców w UE

W momencie pisania tego tekstu powoli zbliża się okres Świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra, czyli czas w którym odnotowuje się najwięcej wypadków z udziałem pijanych kierowców. Nieodpowiedzialni kierowcy, którzy siadają „za kółko” pod wpływem alkoholu są dużym zagrożeniem na drodze. Bezpieczeństwo na drodze to bardzo ważna sprawa. Nasze życie i zdrowie jest bezcenne, dlatego szczególnie należy o nie dbać.

Nad poprawą bezpieczeństwa na drogach bacznie czuwają europosłowie. Obecnie w Parlamencie Europejskim prowadzone są prace w tej kwestii. Na terenie całej Unii Europejskiej mają być wprowadzone ostrzejsze limity obecności alkoholu we krwi. Nowe rygorystyczne przepisy mają w szczególności dotyczyć młodych kierowców oraz zawodowych kierowców.

Przepisy obowiązujące w Polsce

W Polsce przepisy regulujące dopuszczalne limity obecności alkoholu we krwi i wydychanym powietrzu oraz sankcje karne za ich przekraczanie zawarte są w Kodeksie Karnym. Zgodnie z treścią 115 § 16 stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu przekracza 05, promila albo przekracza tę wartość lub zawartość alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg albo przekracza tę wartość.

W Polskim Prawie Karnym oprócz stanu nietrzeźwości można wyróżnić również stan po spożyciu alkoholu, którego granice są od 0,2 do 0,5 promila lub obecność alkoholu wynosi od 0,1 mg do 0,25 mg w 1 dm3 wydychanego powietrza. Analizując ten przepis należy mieć zwrócić uwagę, że 0,2 promila alkoholu nie jest dopuszczalnym limitem tylko już wykroczeniem. Przepis należy interpretować, że dopuszczalna zawartość alkoholu jest poniżej 0.2 promila.

Sankcje karne za nieprzestrzeganie powyższych przepisów uregulowane są w Kodeksie Wykroczeń Drogowych.

Przepisy obowiązujące w krajach Unii Europejskiej

Obecne przepisy obowiązujące w krajach Unii Europejskiej w niejednolity sposób regulują limity obecności alkoholu we krwi oraz sankcje karne za ich przekraczanie. W jednych krajach limity są większe niż np. w Polsce, natomiast w innych prawo kategorycznie zabrania spożywania alkoholu przed prowadzeniem pojazdów. Podobnie jest z karami za spożywanie alkoholu przed jazdą samochodem, które jak już wcześniej wspomniałam również różnią się miedzy sobą w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.

Droga - noc

Według statystyk na terenie Unii Europejskiej aż 25% śmiertelnych wypadków jest spowodowana przez pijanych kierowców. To bardzo alarmujące dane biorąc pod uwagę, że jest to aż ¼ ze wszystkich możliwych zdarzeń, przez które na drodze ludzie ponoszą śmieć.

Nowe przepisy które mają obowiązywać we wszystkich krajach Unii Europejskiej

Zgodnie z informacjami, które przeczytałam nowe zasady miałby być kopią tych, które obecnie obowiązują w Niemczech. Kierowca zgodnie z niemieckimi przepisami może mieć do 0,5 promila alkoholu we krwi. Przepisy te nie obowiązują jednak osób które mają prawo jazdy mniej niż dwa lata oraz kierowców zajmujących się przewozem zawodowo, czyli np. taksówkarzy, kierowców ciężarówek, autobusów. Wymieniona grupa ma kategoryczny zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu.

Kolejnym rozwiązaniem mającym uniemożliwić jazdę po alkoholu ma być alkoblokada, instalowana niezależnie od tego czy właściciel samochodu miał wcześniej problemy z prawem czy nie. Osobiście bezpieczniej bym się czuła gdyby wszystkich kierowców obowiązywał kategoryczny zakaz spożywania alkoholu, ponieważ jak już wspomniałam na początku artykułu życie i zdrowie ludzie jest bezcenne. Alkohol nie jest sprzymierzeńcem kierowcy tylko jego wrogiem.

Należy pamiętać, że alkohol spożyty poprzedniego dnia ma również wpływ na jego zawartość we krwi lub wydychanym powietrzu. Dlatego jeśli następnego dnia po imprezie ktoś ma zamiar prowadzić samochód to zachęcam aby udał się do najbliższego komisariatu policji w celu sprawdzenia atestowanym alkomatem obecności alkoholu w wydychanym powietrzu.

Jednak moją najlepszą radą jest zapamiętanie szczególnego hasła, które brzmi „Piłeś alkohol, nie prowadź pojazdu!”.

Najnowsze teksty

Skoda Fabia 1.0 TSI 110 KM Style – TEST

Skoda Fabia to idealny przykład motoryzacyjnego rozsądku i bardziej tradycyjnego podejścia. Samochód ten bowiem nie oferuje w swojej gamie...