S17 Warszawa-Lublin - przebieg, budowa i informacje kiedy nastąpi otwarcie tej drogi ekspresowej

S17 Warszawa-Lublin – przebieg, budowa i informacje kiedy nastąpi otwarcie tej drogi ekspresowej

Są miasta, które desperacko potrzebują łączącej je bezkolizyjnej drogi dwujezdniowej. Idealnym przykładem jest Warszawa oraz Lublin, gdzie ruch każdego dnia jest ogromny, a przez specyfikę tej drogi jazda nią do najbezpieczniejszych nie należy. Rozpoczęła się jednak budowa, która już wkrótce zakończy te problemy. Jakie utrudnienia w trakcie zmiany Drogi Krajowej 17 na S17 czekają na kierowców oraz kiedy planowane jest otwarcie całego odcinka?

Wspominana przeze mnie na wstępie specyfika DK17 odnosi się do szerokości jezdni. Duże pobocza sprawiają, że spokojnie na drodze jechać mogą równolegle 3 samochody, co z kolei sprawia, że „środkowy pas” zachęca do wyprzedzania, bo w razie czego kierowca z naprzeciwka ma gdzie uciec. To, w połączeniu z brawurą wielu osób jadących pomiędzy Warszawą a Lublinem sprawia, że podróżowanie „siedemnastką” do najbardziej relaksujących nie należy. Że też nie wspomnę już o korkach, gdzie przoduje niesławne rondo w Kołbieli.

Droga Krajowa 17 w województwie lubelskim

Droga ekspresowa S17

…okaże się rozwiązaniem praktycznie wszystkich problemów komunikacyjnych. Szeroka, posiadająca 2 pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym, bezkolizyjna, z ograniczeniem prędkości do 120 km/h – gdy ekspresówka zostanie już wybudowana czas podróży na odcinku Warszawa-Lublin z obecnych 2 godzin 23 minut (wskazania według map Google dla normalnego ruchu) skróci się do około półtorej godziny. Przejdźmy teraz po kolei przez najważniejsze informacje dotyczące budowy.

Przebieg i wykonawcy

Prace nad brakującymi fragmentami S17 (bo np. obwodnica Garwolina jest już od kilku lat w standardzie drogi ekspresowej) na odcinku węzeł Lubelska – węzeł Kurów, podzielone zostały na kilka części, za które odpowiadają różne firmy.

S17 pomiędzy węzłami Lubelska-Kurów - mapa

Zaczynając od wschodniej strony: odcinek pomiędzy węzłami Kurów i Skrudki wybuduje firma Mota Engil Central Europe (13,2 km). Dalej od węzła Skrudki do granicy województw budową zajmie się PORR Polska Infrastructure (20,2 km). W województwie mazowieckim 3 odcinki padły łupem firmy Budimex. Są to: granica województw – Gończyce (13 km), Gończyce – obwodnica Garwolina (12,2 km) oraz dalej do obwodnicy Kołbieli (13 km). Najbliżej Warszawy pracować będzie Strabag – jego „łupem” padła cała obwodnica Kołbieli oraz odcinek, który łączy jej koniec z węzłem Lubelska. W budowie S17 Lublin-Warszawa wykorzystana zostanie nawierzchnia betonowa.

Utrudnienia

Część drogi ekspresowej iść będzie zupełnie nowym śladem, a część powstanie w korytarzu istniejącej obecnie DK17. Na nowy ślad można liczyć na terenach mocno zurbanizowanych, bo S17 oznaczać będzie też powstanie obwodnic miejscowości. Tam, gdzie droga przechodzi przez mniej zaludnione tereny, dobudowana zostanie po prostu druga jezdnia. Zatem utrudnienia przed nadejściem „ekspresowego raju” na kierowców będą czekać. Zwężenia, tymczasowe objazdy, a co za tym idzie korki będą występować bez dwóch zdań.

Budowa S17 postępuje

Kiedy otwarcie?

Wielu kierowców będzie zatem odliczać czas do końca utrudnień. Kiedy S17 Warszawa-Lublin zostanie oddana do użytku? Według kontraktów z wykonawcami otwarcie drogi na całym tworzonym odcinku, czyli węzeł Lubelska – węzeł Kurów, odbędzie się w połowie 2019 roku. Zakładając oczywiście, że nie będzie żadnych opóźnień, ale te na szczęście w Polsce coraz rzadziej się zdarzają. Oby tym razem było podobnie :)

Zdjęcia: GDDKiA