Tor testowy Top Gear - najlepsze czasy okrążeń (TOP 10)

Tor testowy Top Gear – najlepsze czasy okrążeń (TOP 10)

Sądzę, że gdyby spytać fanów Top Gear o to jakie rzeczy najbardziej kojarzą im się z Top Gear, to poza prowadzącymi, Stigiem czy „Cool Wall” wskazaliby oni na tor testowy, na którym przeprowadzana była większość testów najszybszych samochodów i na którym gościliśmy niemal w każdym odcinku. Teraz, gdy zakończyła się pewna epoka w Top Gear możemy przyjrzeć się 10 najszybszym samochodom, które kiedykolwiek pojawiły się na tym torze.

Na początek rzućmy okiem (zdjęcie pochodzi z Wikipedii) na to, jak prezentuje się tor testowy Top Gear (ulokowany w Dunsfold Park) z lotu ptaka. Charakterystyczny kształt o długości 2,83 kilometra, pełen wymagających zakrętów, który gościł chociażby w grach wideo – Gran Turismo czy Forza Motorsport.

Tor testowy Top Grar - zakręty i układ

Najszybsze samochody na torze Top Gear

Teraz przejdźmy do rzeczy, czyli do listy 10 aut, które, ze Stigiem za kierownicą, w najkrótszym czasie pokonały okrążenie pomiarowe.

Pagani Huayra - najszybszy samochód na torze testowym Top Gear

1. Pagani Huayra (01:13:8) – Sezon 19 odcinek 1

Nie dziwię się, że pozycję na szczycie listy zajmuje ten model Pagani. Silnik V12 (stworzony przez Mercedesa-AMG) o pojemności 6 litrów, które znajduje się za plecami kierowcy Huayry, osiąga moc 730 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący aż 100 Nm. To przekłada się na sprint do 100 km/h w czasie 3,3 sekundy i prędkość maksymalną wynoszącą 378 KM. Jeśli połączymy to z niezwykłą lekkością nadwozia mamy tu do czynienia z samochodem idealnym do bicia rekordów.

BAC Mono to wyjątkowy samochód na tor

2. BAC Mono (01:14:3) – Sezon 20 odcinek 2

Drugi najlepszy czas należy do zupełnie innego typu samochodu. BAC Mono to auto, którym nie pojedziemy do sklepu na zakupy, bo nie ma bagażnika. Nie pojedziemy na wycieczkę ze znajomymi, bo ma tylko jedno siedzenie. Nie pojedziemy też na przejażdżkę w zimie, bo nie ma przedniej szyby, ani dachu. Ma za to silnik o pojemności 2,3 litra i 280 KM, co w połączeniu z niewielką masą i „gokartowym” stylem prowadzenia złożyło się na taki właśnie, rewelacyjny czas przejazdu.

Ariel Atom V8 - 500 KM i lekkie nadwozie

3. Ariel Atom V8 500 (01:15:1) – Sezon 16 odcinek 1

Samochód w przypadku którego mógłbym skopiować powyższy opis, ponieważ jego przeznaczeniem również jest tor wyścigowy. W przeciwieństwie do BAC Mano Atom ma silnik V8 o mocy 500 KM i 2 miejsca w środku. Ekstremalna maszyna.

Lamborghini Huracan - niezwykła linia boczna

4. Lamborghini Huracan (01:15:8) – Sezon 22 odcinek 1

Tuż za podium znalazł się pierwszy samochód, którego mogliśmy oglądać w ostatniej serii Top Gear z Clarksonem, Hammondem i Mayem w roli głównej. Marki Lamborghini nikomu nie trzeba przedstawiać. Huracan został zaprezentowany w 2013 roku i może nie jest tak ładny jak Aventador, ale wyścigowego ducha nie można mu odmówić, co potwierdza jego pozycja na liście wyników.

McLaren MP4-12C - super samochód z Anglii

5. McLaren MP4-12C (01:16:2) – Sezon 17 odcinek 3

Samochód, który parę razy przewijał się w ostatnich latach w Top Gear. Auto niezwykle zaawansowane technicznie, którego wadą – według prowadzących Top Gear – jest zbytnia „laboratoryjność”, podczas gdy super samochody powinny mieć trochę większego „zęba”. Fakt zostaje – jest to piekielnie szybkie auto.

Lamborghini Aventador - najładniejszy samochód tej marki

6. Lamborghini Aventador LP700-4 (01:16:5) – Sezon 17 odcinek 6

Kolejne Lambo na liście – tym razem większe brat modelu Huracan. Mimo obecności pod maską większego silnika (V12 o pojemności 6,5 litra i mocy 700 KM) nie udało mu się zostać najszybszym modelem marki w historii Top Gear. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to wyjątkowy samochód.

Bugatti Veyron Super Sport - kiedyś najszybszy samochód świata

7. Bugatti Veyron Super Sport (01:16:8) – Sezon 15 odcinek 5

Auto, na którego przejazd czekali chyba wszyscy. Veyron działa na wyobraźnię mocą 1001 KM i tym, że już 10 lat temu przekroczył barierę 400 km/h. Długo jednak osoby z Bugatti nie chciały udostępnić samochodu do przejazdu pomiarowego okrążenia na torze. Wynik który osiągnął poniekąd usprawiedliwia takie zachowanie, ponieważ Veyron nie znalazł się na szczycie listy, co potwierdziło tylko, że sama moc to nie wszystko.

Gumpert Apollo S - podnoszone do góry drzwi

8. Gumpert Apollo S (01:17:1) – Sezon 11 odcinek 6

Jeden ze starszych samochodów w najlepszej 10-tce. Produkcja Gumperta zakończona została w 2013 roku, ale na zawsze zapisał się on w historii Top Gear. Tak dobremu czasowi nie ma co się dziwić, ponieważ samochód przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Z ciekawostek mogę powiedzieć, że dysponuje on ogromnym zbiornikiem paliwa – tankując pod korek do baku wejdzie 120 litrów.

Ascari A10 - prototyp

9. Ascari A10 (01:17:3) – Sezon 10 odcinek 9

Model ten nigdy nie wyszedł poza stadium prototypu, ale nie przeszkodziło mu to w 2007 roku stać się na pewien czas najszybszym autem na torze Top Gear. Jest to maszyna stworzona do wyścigów na torze, więc tak dobry wyniki nie powinien dziwić.

Mercedes AMG-GT S - najbardziej sportowe auto tego producenta

10. Mercedes-AMG GT S (01:17:5) – Sezon 22 odcinek 4

Pierwszą dziesiątkę zamyka chyba najbardziej „normalny” samochód na całej liście. Nowy sportowy Mercedes co prawda kosztuje „trochę”, bo jego cena bazowa grubo przekracza 500 000 zł, ale w porównaniu do milionów, które trzeba wydać za Pagani czy Bugatti wygląda dosyć standardowo. Był to ostatni samochód testowany przez trio Clarkson, Hammond i May, któremu udało dostać się do dziesiątki najlepszych czasów.

I tak oto dobrnęliśmy do końca pierwszej dziesiątki najszybszych aut na torze testowym Top Gear. Wielka szkoda, że nie zajdą w niej już żadne zmiany w przyszłości. O ile zestawienie nie zostanie zachowane przez Evansa i jego ekipę, ale wtedy dla wielu wciąż to, co widzimy powyżej będzie ostatecznym zbiorem najszybszych okrążeń na torze w Dunsfold Park.