Miejska wypożyczalnia samochodów w Warszawie już w 2016 roku - dobry ruch, chociaż na twórców systemu czekają 2 istotne wyzwania

Miejska wypożyczalnia samochodów w Warszawie już w 2016 roku – dobry ruch, chociaż na twórców systemu czekają 2 istotne wyzwania

Chcąc sprawnie poruszać się do dużym mieście nie można zawsze polegać na komunikacji zbiorowej. Ona, chociaż wygodna i często w zupełności wystarczająca, to jednak nie podwiezie nas „pod drzwi”, a najwyżej na najbliższy przystanek. W Warszawie alternatywa dla komunikacji miejskiej to prywatne samochody, albo taksówki. Niedługo jednak sytuacja ta ma ulec zmianie, a Warszawę czeka debiut „samochodowego Veturilo”.

Wszystko za sprawą planów, jakie ujawnił Zarząd Transportu Miejskiego redaktorom „Gazety Stołecznej”. Według nich jeszcze w 2015 roku rozpisany ma zostać przetarg na stworzenie systemu miejskich wypożyczalni samochodów. Auta, które cechować się będą małą ilością emitowanych zanieczyszczeń mają czekać na kierowców na stacjach ulokowanych w różnych częściach miasta. Dzielnice, które jako pierwsze otrzymają swoje punkty wypożyczeń to: Śródmieście, Żoliborz, Wola, Ochota, Mokotów oraz Praga.

Wypożaczane samochody mogłyby jeździć po buspasach w Warszawie

Ceny, korzyści oraz ilość samochodów

Według zapewnień 1 kilometr przejechany wypożyczonym samochodem kosztować będzie 1 zł. Aby zachęcić mieszkańców do korzystania z wypożyczalni samochodów w Warszawie czekać będą na nich dodatkowe benefity: możliwość jazdy po buspasach oraz darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania. Na start do dyspozycji kierowców ma być 500 samochodów.

Czy to się uda?

Muszę przyznać, że projekt wygląda bardzo interesująco. Szczególnie ciekaw jestem jak zareagują na niego kierowcy. Czy zdecydują się porzucić swoje samochody podczas podróży do centrum oraz sąsiadujących z nim dzielnic? Bo taki jest główny cel tego systemu – odciążenie zakorkowanych ulic w Warszawie, gdzie jeździ się ciężko i nie ma gdzie zaparkować.

Sądzę, że wiele zależało będzie od sprawności i samej logiki działania systemu wypożyczeń. Jest to kluczowe, ponieważ przy dużym zainteresowaniu (przekraczającym liczbę samochodów) dobrze działający system rezerwacji będzie moim zdaniem konieczny. Kto bowiem zaufa systemowi wypożyczalni samochodów, jeśli jego przyjazd do pracy, czy na spotkanie biznesowe na czas zależał będzie od tego, czy na stacji akurat są wolne samochody?

Na ulicach Warszawy wkrótce pojawią się wypożyczane samochody

Podobnie wyzwaniem będzie utrzymywanie samochodów w dobrej kondycji. Niestety sądzę, że wielu użytkowników nie będzie zwracać uwagi na delikatne obchodzenie się z wypożyczanymi wozami, wychodząc z założenia „nie moje, to nie dbam”. A pamiętając jeszcze z kursu na prawo jazdy jak wyglądają egzaminacyjne „Lki” z przebiegami kilku tysięcy kilometrów wiem, że auto można zajechać bardzo szybko.

W wielu miastach jednak tego typu systemy funkcjonują bez zarzutu, więc liczę, że osoby tworzące wypożyczalnię aut w Warszawie będą czerpać najlepsze rozwiązania i w 2016 roku będziemy świadkami startu systemu wypożyczania naprawdę najwyższej jakości :)

Zdjęcia pochodzą z serwisów ZTM oraz Wikipedia